Lai neatliekamās situācijās nodrošinātu ārstniecības personām piekļuvi informācijai par pacienta kontaktpersonu, Nacionālais veselības dienests (NVD) aicina ikvienu norādīt savu kontaktpersonu E-veselības portālā www.eveseliba.gov.lv, kā arī gadījumā, ja iedzīvotājs jau ir norādījis savu kontaktpersonu, pārliecināties, vai tā joprojām ir aktuāla. Šīs informācijas pieejamība ļaus ārstiem nepieciešamības gadījumā sazināties ar tuvinieku, lai informētu par notikušo un to, kurā slimnīcā cietušais ir nogādāts.
Informācija par kontaktpersonu ir būtiska kritiskās situācijās, notiekot nelaimei. Piemēram, ja pēc ceļu satiksmes negadījuma, infarkta, insulta vai cita notikuma cilvēks tiek nogādāts ārstniecības iestādē un ir bezsamaņā vai ļoti smagā stāvoklī, pacientam pašam nav iespējas informēt tuviniekus par savu atrašanās vietu un veselības stāvokli. Tāpat šādā brīdī arī ārstam ir sarežģīti precizēt informāciju, kas ir svarīga savlaicīgas un pacientam piemērotākās ārstēšanas nodrošināšanai – ziņas par pacienta hroniskajām slimībām, alergēniem, lietotajiem medikamentiem u.c.
E-veselībā norādīto informāciju par kontaktpersonu nepieciešamības gadījumā izmanto arī Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD), kas ir izveidojis īpašu informatīvo tālruni 67337750, uz kuru zvanot iespējams saņemt ziņas, vai un uz kuru slimnīcu NMPD mediķi ir nogādājusi cietušo. Taču svarīgi zināt – apstiprināt izsaukuma faktu un norādīt slimnīcu, uz kuru cietušais ir nogādāts, NMPD drīkst tikai pacienta noteiktajām kontaktpersonām, kas norādītas E-veselībā. Tas ir drošības solis, lai izvairītos no situācijām, kad kāds mēģina iegūt šādu informāciju negodīgos nolūkos vai aiz ziņkārības. Informācija par pacienta veselību ir ļoti sensitīva un ar likumu īpaši aizsargāta. Pa tālruni nevar pārliecināties, kas ir zvanītājs un, vai pacients vēlētos, lai šī persona uzzina jebkādu informāciju par viņu, tāpēc NMPD pievienojas NVD aicinājumam iedzīvotājiem jau šodien norādīt savas kontaktpersonas E-veselības portālā.
NVD skaidro, ka ikviens var norādīt kontaktpersonas, autentificējoties www.eveseliba.gov.lv. Par kontaktpersonu var kļūt laulātais, dzīvesbiedrs, vecāki, bērni vai jebkura cita uzticības persona. Portālā www.eveseliba.gov.lv var autentificēties ar kādu no drošiem piekļuves līdzekļiem – mobilo lietotni “eParaksts mobile”, personas apliecību (eID karti) vai mobilo lietotni “Smart-ID”. Kontaktpersonu informācija ir jānorāda sadaļas “Personas dati” apakšsadaļā “Kontaktpersonas”. Gadījumā, ja norādītā informācija vairs nav aktuāla, tad to ir iespējams mainīt.
Cilvēki gados un citi iedzīvotāji, kuri neizmanto internetu, informāciju par kontaktpersonu kārtējās vizītes laikā var lūgt norādīt savam ģimenes ārstam vai citam prakses darbiniekam, kuram ir piekļuve valsts E-veselības sistēmai.
Šobrīd E-veselības portālā kontakpersonas reģistrējuši vairāk nekā 176 tūkstoši iedzīvotāju. Kāds ir izvēlējies tikai vienu, bet cits norādījis vairākas kontaktpersonas. Nepilnos 116 tūkst. gadījumu iedzīvotāji nav norādījuši savu un kontaktpersonas radniecību. Savukārt gadījumos, kad tā ir minēta, visbiežāk kā kontaktpersona norādīta māte, vīrs, sieva vai meita.
Nepieciešamības gadījumā konsultāciju par kontaktpersonas norādīšanu var saņemt, vēršoties E-veselības lietotāju Atbalsta dienestā: tālr. iedzīvotājiem – 67803300; tālr. ārstniecības personām un ārstniecības atbalsta personām – 67803301 (darba laiks: katru dienu no plkst. 8:00 līdz 20:00).